BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 4, 2009

Plaza Berusia 5500 Tahun Yang Ditemui.
Posted on 01/06/2009. Filed under: Fakta Sejarah |



Sebuah plaza lama yang dibangunkan kira-kira 5500 tahun lalu telah ditemui di Peru, dan para arkeologi yang terlibat dalam penggalian mengatakan Senin penentuan tanggal karbon menunjukkan plaza itu merupakan satu bangunan tertua yang pernah ditemui di Amerika.

Satu pasukan ahli arkeologi Peru dan Jerman menemui plaza itu yang tersembunyi di bawah potongan lain struktur runtuhan yang dikenali sebagai Sechin Bajo, di Casma, 370km di utara Lima, ibukota Peru.

“Ini merupakan penemuan yang amat bernilai kepada masyarakat ilmuwan dan ahli arkeologi”, kata Cesar Perez, ilmuwan di Institut Kebudayaan Nasional Peru yang mengawasi projek tersebut.

“Ini dapat mengungkap kembali kebanyakan sejarah negara ini”

Sebelum penemuan di Sechin Bajo, pakar arkeologi menganggap benteng kuno Caral Peru adalah salah satu daripada yang tertua di dalam belahan bumi, sekitar 5000 tahun tuanya. Para ilmuwan mengatakan Caral yang terletak beberapa jam perjalanan kereta dari Sechin Bajo, merupakan satu dari enam tempat di dunia bersama dengan Mesopotamia, Mesir, Cina, India dan Mesoamerika di mana tempat manusia memulakan kehidupan di kota ribuan tahun lalu.

Penentuan umur yang dilakukan oleh pakar arkeologi Jerman menyebut sekitar 5500 tahun, tapi sebahagian lainnya mungkin lebih tua bergantung kepada penemuan lain yang ditemui”, kata Perez. Sebelum ini terdapat penemuan berdekatan dengan Sechin Bajo yang berusia 3600 tahun. ” Mereka pada masa dahulu amat mahir dalam membina struktur bangunan.

” Ini dapat secara jelas terlihat dengan bukti-bukti fizikal dan bahan yang mereka gunakan pada masa dahulu dapat bertahan teguh sehingga sekarang,” Peter Fuchs, salah seorang arkeologi mengatakan pada akhbar El Comercio.

Ratusan tempat di Peru telah ditutup oleh pakar arkeologi bagi mengkaji sejarah kebudayaan kerajaan Incan yang dahulunya sangat berkuasa dan mencapai puncaknya pada abad ke 16 sebelum Sepanyol datang menakluknya

0 comments: